Podcast
Cele mai proaste decizii din istoria rockului (partea I)
Ascultă acum pe Apple Podcasts, Google Podcasts sau Spotify
Iată mai jos scriptul episodului:
Greșeala este umană. Dar majoritatea oamenilor obișnuiți fac greșeli fără prea mari urmări, cum ar fi să își lase cheile de la casă la serviciu sau să uite să comande sos atunci când își iau cartofi prăjiți. Însă atunci când vedetele rock o dau în bară, o fac în moduri epice, spectaculoase, cu consecințe care sunt adesea catastrofale.
Dar în viață nu există cale de întoarcere. Vedetele rock, ca și noi ceilalți, trebuie să trăiască pentru totdeauna cu consecințele acțiunilor lor. Sunt Geo Iordache, și în această miniserie de 2 episoade, o să arunc alături de tine o privire către lunga istorie a greșelilor făcute de vedetele rock sau de casele de discuri și o să povestim despre cele mai proaste 20 de decizii din istoria rockului.
Începem în episodul de azi cu primele 10 povești, însă înainte de asta, vreau să-ți reamintesc să te abonezi pe rockstory.ro la newsletter, ca să primești pe mail fiecare episod imediat ce apare. Dacă ai făcut-o deja, îți mulțumesc, iar dacă nu, îți dau 2 motive să o faci: alături de partenerul Music Box am să dau 2 vouchere a câte 150 de lei fiecare, prin tragere la sorți dintre cei care se abonează până pe 7 iunie.
Înapoi la deciziile proaste din istoria rockului:
Azi o să-ți povestesc despre greșelile făcute de Roger Waters, Janes Addiction și Kiss. O să afli cum au dat-o în bară Spin Doctors, de ce au aruncat Warner Bros pe fereastră 80 de milioane de dolari, cum au lucrat Guns n Roses timp de 15 ani la un album și de ce a refuzat Elvis un film care putea să-i relanseze cariera cinematografică.
În 1977, Sex Pistols iau cea mai proastă decizie din carieră și îl concediază pe talentatul basist Glen Matlock ca să îl înlocuiască apoi cu Sid Vicious
Glen Matock nu a fost doar basistul din Sex Pistols, ci și unul dintre compozitorii lor cheie. În ciuda acestui fapt, l-au concediat la începutul anului 1977, după câteva luni de tensiune între el și Johnny Rotten. Trupa ar fi putut supraviețui și poate chiar i-ar fi mers bine dacă ar fi adus un înlocuitor competent, capabil să-și facă treaba și să contribuie la sesiunile de compoziție.
În schimb, au adus un dependent de heroină care nu avea nicio idee cum să cânte la bas sau să scrie ceva care să semene măcar cu o melodie. Sid Vicious este considerat un simbol, dar nu a făcut mare lucru în Sex Pistols în afară de a provoca haos și a grăbi despărțirea trupei. „Eram ok ca trupă și aveam chimie între noi, așa că am fi putut să facem un nou album dacă Matlock ar fi rămas”, a recunoscut chitaristul Steve Jones în cartea sa de memorii, Lonely Boy. „Dar n-a fost să fie. Destinul trupei Sex Pistols era să se consume rapid, ca o cometă.”
În 1985, Roger Waters decide că Pink Floyd nu poate exista fără el și începe o luptă cu unul din cele mai mari branduri din istoria rockului.
Când Roger Waters s-a despărțit de Pink Floyd în 1985, a crezut că trupa e îngropată pentru totdeauna. La urma urmei, el fusese principalul compozitor și forța creativă de când Syd Barrett plecase în 1968. S-a gândit că pur și simplu Pink Floyd va închide prăvălia și toți fanii îl vor urma în cariera lui solo.
Ceea ce nu și-a dat seama a fost că Pink Floyd era un „brand” mult mai faimos decât Roger Waters și că membrii rămași ai trupei puteau continua să umple stadioane și chiar să înregistreze noi piese de succes cu ajutorul unor textieri colaboratori. Când Floyd și Waters au început simultan turneele în 1987, Waters s-a confruntat cu zone mari de locuri goale la multe din concertele sale, în timp ce Pink Floyd făcea sold-out-uri consecutive pe stadioane de fotbal.
Waters era de-a dreptul scandalizat. „Dacă ar trebui să se numească cineva Pink Floyd, ăla sunt eu”, a mârâit el într-un interviu din Rolling Stone în 1987. A trebuit să treacă mai mult 10 ani până ca Waters să încerce măcar să facă un alt turneu, iar în acel moment Pink Floyd nu mai era o îngrijorare pentru el. Abia atunci a reușit să se lanseze în sfârșit ca artist individual.
David Geffen ia o decizie proastă în 1983, când îl dă în judecată pe Neil Young pentru că muzica acestuia nu sună a Neil Young
Când David Geffen a semnat un contract cu Neil Young la începutul anilor '80, a presupus că acesta va continua să scoată albume pe placul publicului, cum fuseseră Rust Never Sleeps sau Comes a Time. Însă începuse o eră muzicală nouă, iar Young era preocupat de problemele fiului său Ben, care se născuse cu paralizie cerebrală.
A început să înregistreze melodii cu un vocoder care distorsiona sunetul propriei voci, încercând să arate lumii cum este să comunici cu o persoană dragă care nu poate înțelege limbajul. Rezultatul a fost Trans, un LP experimental care avea mai multe în comun cu Kraftwerk decât cu orice făcuse Young până în acel moment în cariera sa. S-a vândut foarte slab, dar Young și-a văzut de viață și a continuat să lanseze albume pe alte genuri muzicale, precum Everybody’s Rockin’ inspirat de rockabilly, sau colecția de piese country Old Ways.
Asta l-a înfuriat pe Geffen până la punctul în care a deschis un proces împotriva lui Young pentru că scotea muzică „nereprezentativă”. A dus la o luptă juridică ridicolă despre care a recunoscut mai târziu că a fost o greșeală odioasă. ”Dacă semnezi cu Neil Young, trebuie doar să-l lași să fie Neil Young”, avea să recunoască el.
În 1991, trupa Jane’s Addiction se destramă exact în zorii revoluției alt-rock la a cărei declanșare contribuise
La apogeul mișcării glam-metal, trupa Jane’s Addiction s-a ridicat din scena cluburilor din Los Angeles și a dat speranțe fanilor că rock & rollul n-a murit și chiar mai are ceva de spus.
Prezența Jane’s Addiction în 1991 la prima ediție a festivalului Lollapalooza a fost un succes, iar asta deschis drumul unor trupe precum Nirvana, Pearl Jam și Soundgarden și le-a ajutat să obțină vizibilitate la nivel național în Statele Unite, iar apoi pe plan internațional.
Dar după ce a înregistrat doar două albume, chiar în momentul în care rockul alternativ a început să facă bani serioși, trupa s-a desființat. Motivul erau drogurile, pe care doi din membrii trupei le luau constant. Astfel, cei doi membri ”curați”, chitaristul Dave Navarro și basistul Eric Avery au părăsit Jane’s Addiction și au început alte proiecte.
„M-am întrebat de multe ori de ce m-am lăsat condus de droguri în acea peioadă”, spunea vocalistul Perry Farrell într-un interviu pentru revista Rolling Stone. „Privind în urmă, se pare că a fost una dintre mai stupide chestii pe care le-am făcut vreodată în viața mea. Eram în vârful lumii.” Trupa s-a reunit în 1997, dar nu și-a recăpătat niciodată avântul pe care îl pierduse odată cu despărțirea inițială.
Este 1981 și KISS se ambiționează să scoată un album conceptual serios
La începutul anilor optzeci, Kiss se săturaseră să fie văzuți ca o trupă pentru copii sau adulți necopți. Avuseseră un succes uriaș în ultimii ani cu piesa disco „I Was Made For Lovin’ You”, dar au existat și eșecuri epice, precum producția lor TV Kiss Meets the Phantom of the Park și cele patru albume solo pe care le-au lansat în aceeași zi în 1978.
Bob Ezrin, producătorul celor mai de succes albume ale lor, tocmai colaborase cu Pink Floyd pentru The Wall, așa că cei de la Kiss au decis să-l aducă înapoi pentru a crea ceva la fel de ambițios. Rezultatul a fost Music From the Elder, lansat în 1981. Un album cu concept haotic, confuz, care încerca să spună o poveste neclară, împletind sunetul Kiss cu un cor și o orchestră, iar consecințele au fost îngrozitoare.
Povestea implica un personaj numit The Boy, care își unea forțele cu un guru înțelept pe nume Morpheus pentru a lupta cu niște răufăcători într-un moment nedeterminat în viitor. (Poate că sună ca The Matrix, dar e departe de celebrul film). Albumul a fost primit negativ atât de critici, cât și de public și este considerat unul din cele mai proaste albume făcute vreodată.
Majoritatea celor care au participat la realizarea sa au spus ulterior că proiectul a fost o greșeală majoră. Producătorul Bob Ezrin, în ciuda succesului său precedent cu ambițiosul The Wall, a recunoscut că judecata sa cu privire la muzica din „The Elder” a fost întunecată din cauza unor probleme pe care le avea cu cocaina la acea vreme. Stanley și Simmons au recunoscut și ei că ambițiile pe care le-au avut cu acel album au fost „delirante”.
„A fost singura dată când criticii ne-au făcut praf”, a spus Gene Simmons mulți ani mai târziu. "Ne doream un album conceptual de succes. Și asta ne-a luat mințile."
În 1994, Spin Doctors lansează Cleopatra’s Cat, o piesă care nu avea nimic comun cu stilul lor
Când istoricii rock-ului privesc înapoi la anul 1992, cel mai adesea se uită la ascensiunea trupelor grunge precum Pearl Jam sau Nirvana. Dar dacă ar fi să călătorești cu o mașină a timpului în anul 1992 și ai da drumul la MTV sau la orice post de radio, ai fi bombardat de piesele trupei Spin Doctors.
În acel an, nu aveai cum să scapi fără să auzi single-urile lor „Two Princes”, „Little Miss Can’t Be Wrong” și „Jimmy Olsen’s Blues”. Toate proveneau din albumul de debut al grupului, Pocket Full of Kryptonite. Părea începutul unei cariere foarte lungi și promițătoare. Dar când a venit timpul să lanseze LP-ul următor din 1994, Turn It Upside Down, au început cu single-ul „Cleopatra’s Cat”.
Melodia avea un groove jazz-funk moale și lipsit de viață și nu avea nimic care să semene cu un refren memorabil. Și nu numai că muzica nu era ce trebuie, dar nici versurile nu ajutau cu nimic. Textul piesei era plin de referințe la Marc Antoniu, Brutus și diverși centurioni din Imperiul roman – chestii care treceau pe lângă urechile publicului de adolescenți al trupei. Ca lucrurile să meargă și mai prost pentru Spin Doctors, MTV a renunțat la videoclip după câteva zile de difuzare.
„A fost o mișcare greșită”, a scris vocalistul Chris Barron pe Twitter în 2022. „În acel moment, nu mă simțeam deloc confortabil cu Cleopatra’s Cat. Însă managementul nostru se gândise că piesa va avea o ardere lentă, va prinde încet-încet la public și ne va propulsa cariera.” Nu i-a propulsat, ba chiar probabil că a ajutat la declinul trupei, care n-a reușit niciodată să mai ajungă la popularitatea și succesul din 1992.
Rămânem în 1994, când Guns N’ Roses încep lucrul la albumul Chinese Democracy
Când Axl Rose a rămas fără ceilalți membri originali ai trupei la mijlocul anilor 90, a avut o fereastră scurtă de timp pentru a demonstra că Guns N’ Roses ar putea merge mai departe ca o entitate creativă și nu doar ca o trupă de oldies răsuflată. Dacă ar fi scos un alt album cât de cât aproape de nivelul Appetite for Destruction sau chiar Use Your Illusion I și II, haterii ar fi fost reduși la tăcere și Guns ar fi putut merge înainte.
În schimb, Axl împreună cu o echipă rotativă de muzicieni au petrecut aproape 15 ani lucrând la albumul Chinese Democracy, cheltuind aiurea milioane de dolari și odată cu asta, epuizând bunăvoința fanilor. Casa de discuri a trupei, Geffen, i-a oferit lui Rose chiar și un bonus de un milion de dolari pentru a termina albumul până în 1999, termen limită pe care l-a depășit cu nouă ani. Când a apărut în sfârșit, în 2008, puțini fani mai erau interesați. Una e să ai puțină răbdare până la un nou album și alta e să aștepți aproape 20 de ani degeaba.
În 1996, Van Halen fac o prostie, luându-l pe tipul de la Extreme ca vocalist
Trupa Van Halen se lupta deja cu gravitația la mijlocul anilor 90, după ce albumul Balance dezamăgise din punct de vedere comercial. Cea mai bună cale de urmat în acel moment era fie să se reunească cu David Lee Roth pentru un turneu, fie să meargă în studio cu vocalistul pe care îl aveau - Sammy Hagar - și să facă un nou album de succes.
Ei au ales o a treia variantă: l-au concediat pe Sammy Hagar, au simulat o reuniune cu Roth la MTV Video Music Awards și apoi l-au adus pe fostul vocalist de la Extreme - Gary Cherone - în fruntea trupei, pentru un album și un turneu dezamăgitor. „A fost un moment prost când au făcut această mișcare”, a spus Hagar pentru Rolling Stone la începutul lui 2022. „Asta a fost cea mai mare greșeală pe care a făcut-o trupa vreodată” a continuat el.
Dacă vrei să asculți mai mult despre Van Halen, îți recomand episoadele 26 și 27 din Rock Story.
Suntem în 1976, când Elvis face o greșeală majoră, refuzând să joace în filmul A Star Is Born
Elvis Presley a făcut la vremea lui câteva filme decente, în special Viva Las Vegas, King Creole, Blue Hawaii sau Jailhouse Rock. Dar mare parte din filmele lui sunt eșecuri, și aici aș aminti Harum Scarum sau Clambake, filme pe care nici fanii înrăiți ai muzicii lui nu le pot înghiți cu ușurință (dovadă sunt punctajele groaznice de pe imdb).
Dar ce e mai important este că deși Elvis a jucat în peste 30 de filme, nu a făcut niciunul care să reziste de-a lungul generațiilor. Probabil că alta ar fi fost situația dacă Elvis ar fi apărut alături de Barbra Streisand în remake-ul din 1976 a filmului A Star Is Born.
Presley a fost prima alegere a lui Streisand pentru rol și s-au întâlnit personal ca să discute despre asta. Dar colonelul Tom Parker a insistat ca Elvis să să fie cap de afiș și să primească un salariu exorbitant. De asemenea, lui Parker nu i-a plăcut deloc scenariul, deoarece personajul masculin era pe finalul carierei. Toate pretențiile și fițele astea dădeau mai multă bătaie de cap decât puteau suporta producătorii, așa că au ajuns să-l distribuie în rol pe Kris Kristofferson.
La fel ca și remake-ul din zilele noastre, A Star Is Born a fost un mega succes în 1976. Un film apreciat, care ar fi putut fi un vehicul de revenire important pentru Elvis și l-ar fi putut ajuta să-și îndrepte cariera într-o perioadă foarte dificilă. Din păcate pentru el, n-a fost să fie.
Warner Bros oferă celor de la REM un contract record de 80 de milioane de dolari, într-un moment în care cariera trupei era aproape de prăbușire
Este ușor de înțeles de ce în 1996, Warner Bros. a simțit că R.E.M. merită un contract de 80 de milioane de dolari pentru cinci albume. În anii precedenți, REM avuseseră un succes impresionant cu o serie de albume de pe care ieșiseră hituri precum „Losing My Religion”, „Everybody Hurts” sau „Man on the Moon” și la momentul respectiv erau una dintre cele mai iubite trupe din lume.
1996 era punctul culminant al ofertelor uriașe de contracte pentru staruri ca Janet Jackson sau Metallica, iar casele de discuri înregistrau profituri imense datorită vânzărilor de CD-uri de 20 de dolari bucata.
Revenind la deal-ul cu REM, ceea ce nu știa Warner Bros. era că bateristul Bill Berry era pe cale să părăsească trupa. Compania nu avea cum să prevadă că următorul album al trupei - Up, lansat în 1998 va fi un eșec comercial și că următoarele albume aveau să iasă și mai rău. Nu știau că Napster urma să apară peste câțiva ani și să distrugă complet modelul de afaceri bazat pe vânzarea de CD-uri.
Au crezut că 1996 va dura pentru totdeauna și asta i-a costat o avere. Astăzi, la aproape 30 de ani de la decizia Warner Bros de a oferi 80 de milioane celor de la REM, aceasta este încă considerată de mulți drept cea mai proastă afacere din muzica rock din toate timpurile.
În episodul următor, care este partea a doua a miniseriei, am să-ți povestesc despre alte 10 decizii regretabile din istoria rockului. Despre Motley Crue, care și-au concediat vocalistul, despre războiul dintre Metallica și propriii fani, sau despre albumul U2 băgat cu forța pe gâtul abonaților iTunes.
Am să-ți povestesc despre comparația deplasată a lui Lennon cu Isus, despre aniversarea Woodstock 30 de ani care s-a transformat în haos și despre decizia dezastruoasă a trupei Rolling Stones de a face un festival flower power păzit de motocicliștii de la Hells Angels.
Sunt Geo Iordache, iar acest episod Rock Story se încheie aici. Abonează-te pe rockstory.ro ca să primești episoadele pe email imediat ce apar. Dacă îți place podcastul, te rog să dai un comment sau un rating acolo unde asculți, și spune și prietenilor. Rock Story este și pe Facebook, unde ai linkuri către toate episoadele și postări despre alte povești din rock. Dacă îți este mai ușor să citești decât să asculți, găsești scriptul episoadelor pe rockstory.ro
S-a întâmplat în ziua asta
5 mai 1990
Cei trei membri Led Zeppelin (Page, Plant și Jones) se reunesc la nunta fiului lui John Bonham și cântă un set de 5 piese, cu Jason la tobe.
Era pentru a treia oară de la moartea lui John când cei trei cântau din nou împreună (prima oară la Live Aid 1985, a doua oară la aniversarea a 40 de ani Atlantic Records), iar fanii din toată lumea s-au umplut din nou de speranță într-o reunire a celei mai mari trupe de rock a anilor 70. N-avea să fie, deși Jason era nu doar un baterist bun. ci și o continuare legitimă a ceea ce însemnase John.
Îmi imaginez însă în zilele de după eveniment o discuție între fete la care participa și soția lui Jason și la care o prietenă spunea:
”Am avut o trupă de coveruri foarte bună la nuntă. Vocalistul avea o voce exact ca Phil Collins. Voi pe cine ați avut?” ”Eh, nimic deosebit – Led Zeppelin, cu bărbatu-meu la tobe.”
6 mai 1965
Într-o cameră de hotel din Florida, Keith Richards compune rifful de de deschidere din (I Can’t Get No) Satisfaction
În memoriile sale, a spus că își cumpărase un fuzz-box Gibson Maestro în acea zi și avea chef să vadă ce poate să scoată din el. A înregistrat câteva minute pe casetofon, după care l-a luat somnul și a adormit. A doua zi, a ascultat banda și i-a plăcut ce a auzit.
Rifful este considerat a fi unul dintre cele mai cunoscute din rock, iar piesa le-a adus celor de la Stones primul #1 în US. Cu toate astea, piesa a fost difuzată inițial pe radiouri pirat, pentru că versurile erau considerate prea sugestive sexual.
Și compania Gibson a avut de câștigat de pe urma piesei, pentru că succesul ei i-a impulsionat vânzările de fuzzboxuri, astfel încât au vândut tot stocul până la finalul lui 1965.
8 mai 1984
Roger Waters lansează albumul solo The Pros And Cons Of Hitch Hiking.
Era încă un cui bătut în sicriul Pink Floyd. Cu două luni mai devreme, David Gilmour își lansase și el albumul solo About Faces în care își exprimase diverse stări și sentimente legate de moartea lui John Lennon sau de relația cu Roger Waters. Iar Wright și Mason aveau și ei câte un album solo pentru acel an. Cu toate astea, nu se pusese pe față problema destrămării trupei.
Având în vedere însă proiectele solo și tensiunile dintre ei, Gilmour, Waters și Mason se întâlnesc la un restaurant în vara lui 1984, ca să discute viitorul trupei. A fost dialogul surzilor, pentru că Gilmour și Mason pleacă de acolo convinși că Pink Floyd va merge mai departe în formula completă, în timp ce Waters speră că cei doi au înțeles că trupa e terminată.
Din acel punct, lucrurile aveau să meargă din ce în ce mai prost între ei - Waters avea să devină din ce în ce mai înveninat și acuzator și totul avea să se termine cu o înțelegere în afara tribunalului în 1987.
Deși anii au mai estompat resentimentele, ele nu au dispărut nici în ziua de azi – reamintesc doar gestul de acum câteva luni, când Waters a reînregistrat tot albumul Dark Side Of The Moon, doar ca să scoată de acolo vocea și chitara lui Gilmour. Unora, bătrânețea nu le aduce înțelepciune.
Revenind însă la albumul The Pros And Cons Of Hitch Hiking – nu e un album rău, iar chitara lui Eric Clapton face minuni pe multe din piese. Dacă nu l-ai ascultat, ți-l recomand.
11 mai 1974
Led Zeppelin au asistat la un concert al lui Elvis Presley la Los Angeles Forum din California.
După un început ezitant al spectacolului, Elvis a oprit trupa de acompaniament și a spus în glumă: "Stați puțin - hai să începem împreună, băieți, pentru că îi avem pe Led Zeppelin în sală, să încercăm să părem că știm ce facem".
Cei patru membri Led Zep s-au întâlnit cu Elvis după concert, petrecând peste 2 ore în culise. Elvis le-a cerut tuturor membrilor grupului autografe pentru fiica sa, Lisa Marie.
Nu s-au făcut poze la întâlnire, însă atât Rober Plant, cât și Jimmy Page au vorbit de-a lungul anilor despre întâlnirea cu Elvis.
15 mai 1968
George Harrison și Ringo Starr participă la Cannes la premiera filmului Wonderwall, pentru care George compusese soundtrackul (filmul nu e vreo mare realizare, pe imdb are 5,7 puncte)
Chestia interesantă este că mulți ani mai târziu, în 1994, soundtrackul din Wonderwall avea să-i inspire pe cei de la Oasis, care au lansat sub acest nume unul din cele mai cunoscute hituri ale anilor 90.
16 mai 2010
Ronnie James Dio, vocalist de-a lungul carierei la Elf, Rainbow, Black Sabbath și al propriei trupe Dio, a murit după o luptă lungă cu cancerul la stomac. Avea 67 de ani. Este considerat unul din cei mai mari și mai influenți vocaliști din heavy metal.
Dio e cunoscut pentru că a popularizat gestul "coarnele diavolului" în cultura metal și pentru versurile cântecelor sale cu tematică medievală.
17 mai 2016
Alanis Morissette și-a dat în judecată fostul manager pentru fraudă, spunând că acesta i-a furat aproape 5 milioane de dolari.
În documentele depuse la Curtea Superioară a comitatului Los Angeles, cântăreața a susținut că pe parcursul a 7 ani, Jonathan Schwartz a transferat bani în propriile conturi fără permisiune. Schwartz a declarat că transferurile au fost făcute – sanchi - pentru a finanța o "investiție" într-o afacere de cultivare a marijuanei pentru cântăreață și pentru a evita drumurile suplimentare la bancă, deoarece Morissette "cheltuiește foarte mulți bani".
Vrăjelile lui Schwartz au fost desființate la procesul care a avut loc în 2017, așa că acesta a primit 6 ani de închisoare.
Probabil iese anul ăsta, și la fel ca și în cazul multor șnapani din România, am pentru el aceeași întrebare: banii, unde sunt banii?
18 mai 2017
Chris Cornell a murit în Detroit, după ce a susținut un concert cu Soundgarden.
Cornell e considerat unul dintre arhitecții mișcării grunge din anii 90 și unul din cei mai buni vocaliști ai stilului, cu o gamă vocală de aproape patru octave.
Apropo de Black Hole Sun – una din piesele simbol ale trupei Soundgarden: Chris Cornell a spus despre ea că a compus-o în timp ce conducea spre casă, venind de la studio.
”Ascultam niște știri”, spune el, ”dar fără să fiu atent. Și am auzit prezentatorul zicând ceva de genul bla bla bla black hole sun bla bla bla... Mi s-a părut un nume mișto pentru o piesă, așa că am început să mă gândesc cum ar suna. Toată povestea a durat vreo 15 minute, iar când am ajuns acasă, aveam toată piesa în minte – riff, solo de chitară, tot. A doua zi a mers la fel de ușor cu versurile”.
Într-un alt interviu, Chris Cornell a recunoscut că versurile piesei nu au un sens anume. S-a jucat cu cuvintele de dragul cuvintelor și le-a aranjat să sune bine, nu să aibă sens. Scopul a fost să creeze o stare, un peisaj psihedelic și suprarealist.
19 mai
Sultans of Swing a împlinit 45 de ani.
Piesa a fost lansată ca single al Dire Straits pe 19 mai 1978, însă ea circula deja de aproape 1 an ca demo. Fusese înregistrată în 1977 într-un studio din Londra, cu un buget de 120 lire.
Demo-ul a ajuns la DJ-ul Charlie Gillett de la BBC Radio London, care s-a îndrăgostit imediat de versuri și melodie și a pus-o în heavy rotation. La scurt timp, au început să sune telefoanele de la ascultători, care voiau să știe cine cântă și cereau să fie pusă mai des.
În 2 luni, Dire Straits semnau un contract cu Phonogram și își începeau ascensiunea, devenind una din cele mai mari trupe de rock ale anilor 80. Revenind la Sultans of Swing - versurile au fost inspirate de o formație de jazz care cânta într-un colț al unui pub aproape gol din Deptford, în sudul Londrei. La finalul reprezentației, solistul a anunțat numele lor, Sultans of Swing; Mark Knopfler a găsit amuzant contrastul dintre aspectul modest al trupei și numele lor grandios și a compus câteva versuri.
Inițial, a cântat melodia pe o chitară National Steel (o recunoști pe coperta albumului Brothers in Arms), însă nu i-a plăcut ce a ieșit. I s-a părut plictisitoare, până cînd și-a cumpărat un Fender Stratocaster: "Pur și simplu piesa a prins viață de îndată ce am cântat-o pe acel Strat '61... acordurile s-au limpezit de la sine și s-au așezat la locul lor”
Astăzi, Sultans of Swing este una din cele mai cunoscute piese Dire Straits și e inclusă în majoritatea topurilor Best of Rock, Greatest Guitar Solos, Songs That Shaped Rock and Roll etc.
Dacă îți plac poveștile din lumea rockului, intră acum pe rockstory.ro și abonează-te la newsletter, ca să-ți trimitem cele mai noi povești și episoade de podcast imediat ce apar.